Tutkimusalalla toimiva asiakkaamme oli teettänyt kyselyn “Kumpi on tylsempää: maalin kuivumisen katsominen vai kyselyihin vastaaminen?”. Vastauksia kyselyyn ei oikein kertynyt ja asia jäi ikuiseksi arvoitukseksi.  

Seuraavassa esittelen kaksi erilaista tapaa rakentaa kysely. 

Kyselyn toteuttamistapa vaikuttaa suoraan siihen, onko vastaamiskokemus dynaaminen vai tylsä.  

Käytän apuna kuvitteellista yritystä. Porilaisen pörssiyhtiön nimi on ZeeZoo Oyj. Sen liikeidea on vuokrata toimistoihin seeproja piristämään harmaita työpäiviä. Yrityksellä on Porin ja Turun alueella jo 300 asiakasta ja tavoitteena on kasvattaa toimintaa muihinkin kaupunkeihin.  ZeeZoo haluaa kehittää konseptiaan ja kysyä asiakkailtaan kokemuksia palvelustaan.   

Kyselyn voi rakentaa monella tapaa. Voit tarkastella näitä kahta esimerkkiä: 

Esimerkki 1: Surveypalin asiantuntijan tuella rakennettu Dynaaminen kysely 

Esimerkki 2: ZeeZoon kehityspomo Reidar Hevosniemen rakentama Tylsä kysely 

Syitä, miksi Dynaaminen kysely toimii tylsää paremmin: 

Sivu 1: 

  • Laskeutuminen kyselyyn on visuaalinen ja tiivis. Lentoyhtiöiden tapaan palautealallakin puhutaan laskeutumiskokemuksesta. Tällaista kyselyä alkavat usein täyttää nekin, jotka ovat päättäneet vain uteliaisuuttaan vilkaista kyselyä.  
  • Ensimmäisellä sivulla on suoraan kysymys, mutta ei turhia tekstejä ja otsikoita.  
  • Yhdellä klikkauksella saadaan sivu automaattisesti muuttumaan, seuraava -painiketta ei turhaa ole. 
  • Taustatietoja ei tarvitse kysyä, vaan ne on laitettu mukaan jo lähetysvaiheessa. 

Sivu 2:

  • Palvelun osa-alueet on muotoiltu tiiviiksi. Ylimääräisiä sanoja kannattaa välttää. 
  • Yrityksen ilmeen mukaan personoitu liukukytkin toimii perinteistä asteikkoja paremmin. 

Sivu 3:

  • Ikonikysymykset toimivat perinteistä listaa paremmin. Tästä aiheesta löydät lisätietoa blogistamme
  • Valinta avaa lisätietopyynnön. Turhien kysymysten piilottaminen tekee sivuista helpommin lähestyttäviä ja vastaamisesta mukavampaa. 

Sivu 4:

  • Kysely on tiiviimpi, kun sekä positiivinen että negatiivinen palaute kysytään samassa kysymyksessä. Tulospuolella voidaan toki tarkastella erikseen tyytyväisiä ja pettyneitä vastaajia. 
  • Yhteydenottopyyntö halutaan tässä tapauksessa tuoda esiin niille, jotka antavat tarkentavaa palautetta (saat sen näkyviin kirjoittamalla avoimeen kenttään jotain). 

Mikäli haluat myös lisätietoa, kuinka saada vastaajat ohjattua kyselyyn, voit tutustua blogiimme saatteen merkityksestä.  

Voisit myös inspiroitua seuraavasta

Surveypal

Kaikki mitä tarvitset asiakaskokemuksen johtamiseen ja parantamiseen. Lue lisää surveypal.fi, tai

Similar Posts